Tuesday 9 July 2013

Menunggu Mentari Terbenam di Ladang Lembu -


Baru-baru ini saya drive kereta dengan kawan-kawan. Jalan-jalan katakan. Kami drive kereta dari Mooloolaba turun ikut jalan Woolongga, ikut University of The Sunshine Coast. Tak jauh selepas melewati Sippy Down tempat Uni  ini maka kita jumpa jalan kekanan, ala jalan tu baru di namakan Steve Irwin Way. Ikut nama crocodile hunter yang popular tu le. Jauh jugak masuk kedalam baru sampai kat Zoo milik Irwin.

Gambar Lama ku masa convo - eh itu isteri mendiang Steve Irwin tu.

Bawah adalah gambar ku nak konvo - gambar lama ni

Wife dia tu sama dengan saya masa konvo dulu kat USC. Lama dah...hari ini dalam sejarah le.. Megah jugak rasanya tapi nak ambil gambar bersama tak sempat. Heheh. Gambar dia atas stage adalah. Dia dapat Doktor Kehormat kerana jaga binatang dalam Zoo. Bagus jugak kerajaan Australia. Kita di Malaysia  isteri menteri je yang dapat Doktor Kehormat..heheh
 

Sampai kat Zoo tu sempat jugak le kita bergaya sana sini ambil gambar. Member siap panjat tangga tempat Zirafah...berani betul. Nak ketawa pun ada tengok member-member punya gelagat. Macam tak pernah jupa gedung Zirafah. Hai member-member. Malu pulak nak tunjuk gambar mereka kat sini.
 
Lama jugak drive ikut Malaney - Kenillworth Road ni. Hampir sejam baru sampai ladang lembu tu. Sejuknya... Ingat-ingat 10 darjah celcius. Musim luruh di Queensland akhir-akhir ni pelik. Siang 20 darjah tapi petang boleh turun samapi 8 atau 7 darjah. Tapi aksyen punya pasal, tak pakai jaket masa nak ambil gambar. Alahai, orang Malaysia nak jadi Aussie..heheh.


Setiba di ladang lembu tu, cuaca sejuk tapi keadaan masih cerah walapun dah jam 5.10 petang. Kena tunggu kejap sebab maghrib jam 5.30 pm. Nak ambil gambar mentari nak tenggelam. Mana tahu dapat ilham buat sajak.
 

Cantik betul pemandangan ladang lembu atas bukit ini. rasa nak tinggal situ je. Tahan sejuk punya hal, cuba ambil gambar lah. Lepas tu terus pakai jaket. Nak terkencing sejuk. huhu. Banyak jugak gambar saya ambil sehingga tenggelam mentari di ufuk barat.


Kat mula nak masuk ladang pagar tinggi macam dalam cerita High Chapparal..dalam tv cerita Cowboy..Monalito, James..ingat tak? Peti surat dia pun antik, guna batang kayu balak ..huhuu..Hebat.
 

 


Saya nampak lembu dok makan rumput. "Hai lembu, tak nak balik rumah ke? Rupa-rupanya lembu dia orang tidur kat situ je. Sejuk tuu. Tapi tak hilang kena curi orang lembu-lembu ni. Tak de orang curi macam kat kampung aku ye..." suara hati saya berkata.

Baik pulak mat salleh kat sini. Heran. Kat Malaysia, Ustaz Azhar Idrus dok ceramah sana sini, rompak pun sana sini. Dato' Dr Fadilah Kamsah motivasi sana situ, sana situ kes dok curi pukul orang. Tiap negeri ada ulama ada Mufti. tiap negeri pula jenayah banyak. Mana salahnya.


Hey lembu, syoknya engkau makan rumput. Sehat betul lembu dia orang. Tunggu punya tunggu maka tibalah masa mentari terbenam. Eh cantik betul. Tak pernah saya lihat dari atas bukit macam ni.







Kaya betul kuasa Allah. Terpegun hati ini. Walau bagaimana pun puas hati saya kerana dapat menyaksikan matahari terbenam diatas puncak bukit di ladang lembu. Kata mat saleh; SUNSET AT THE CATTLE RANCH ON TOP OF THE HILL. Puas betul hati. Aku selepas itu drive lagi sampai ke Kenilworth.



Ada hotel..berhenti kejap nak ke tandas. Tapi pi tandas kat petrol pump sebelah hotel..across the road. Hotel tak pijak kaki pun. Heheh.  Tak tidor pun situ. Nak balik Mooloolaba. Sejuk. Siap tipu member heater kereta rosak masa on the way back Mooloolaba. menggigil member kat kerusi belakang kereta. Nampak sengsara member baru saya on heater, Sumpah seranah dia orang. Saya dan member kat depan ketawa sampai berair mata.
 


4 comments:

Unknown said...

Hahaha ketawa sorang2 saya baca... teringat kenangan manis tu... betapa indah dan agungnya ciptaan Allah.. rindu nak ke sana lagi melihat mentari terbenam di ufuk barat..

sweety_pink leen said...

tetap jugak dgn trick lama tutup heater kereta ye en. zul.... hahah... kesian kwn tu :P

Unknown said...

Nasib baik saya kwn yg duduk di depan.. sama2 pakat dgn trick tu...hahaha

Anonymous said...

Terbaik prof, nanti update la kalau ada ya ...;-)

NWO?? ADA KE?

NWO? Ada kawan saya yang tanya saya, Doc apa itu NWO yea? Apa wujud NWO atau New World Order? Saya tersenyum dan hairan kenapa tetiba kawan ...