Tuesday 9 July 2013

PASIR INI SUMPAH MU


Di pasir ini aku mengingati janji mu
putik dan segar bagai tidak pernah layu
Aku papah janji mu bagai seorang manusia
Aku papah janji mu bagai sebuah kisah nabi-nabi

Dari hari kehari aku panjatkan doa
bagai memohon Tuhan agar kemarau ditibakan  hujan
bahkan banjir pun aku redha
walau hati kecil aku terlalu menderita


Di pasir ini aku menerima sebuah kasih
mengganti kasih lama yang luntur kerana kemarau panjang
yang juga tidak pernah aku sangka
kemaraunya akhir dengan kiamat

Di pasir ini aku sangka doa aku kekal
sampai zaman menjadi tua berjanggut
rupa-rupa janji mu tidak kekal sezaman
tidak bernyawa walau sekurun

Akhirnya
sunyi dan sepi kembali
menjadi rakan kongsi ku
menjadi penyambut tetamu hati
dan janji mu kau bakar bagai membakar sebuah hutan kontang


Terdampar aku dalam kehangatan hutan  berapi
lesu dengan luka yang boleh membunuh hidup ku
dan akhirnya
baru aku sedar janji mu sama seperti yang dahulu
yang pernah aku terima di Eumundi
hancur dan menghancurkan

Bagai kiamat sebuah dunia aku rasai
dan mati ku bagai tiada nilai
kerana hangus aku terbakar
hilang debu ku ditiup angin
dan aku akhirnya bersumpah
takkan kembali lagi ditanah hutan mu disini
membetulkan cerita asal ku
sebenarnmya di tanah ini bukan milik ku.

9hb Julai 2013

No comments:

NWO?? ADA KE?

NWO? Ada kawan saya yang tanya saya, Doc apa itu NWO yea? Apa wujud NWO atau New World Order? Saya tersenyum dan hairan kenapa tetiba kawan ...