Tuesday 28 May 2013

Hand Made Chocolate - Montville

 
Bila saya di Australia, saya suka sangat pergi ke Montville, Bandar Chocolate dan Jam Zaman Dahulu. Cantik bandar ini walau kecil. Ia terletak antara Landborough dan Maleney Cheese dan sebelum Mappleton. Cantik sungguh..




Nak sampai dibandar tu kena drive naik bukit tapi kena laju sebab speed limit semuanya 100km, Orang Australia tak hon kita tapi segan jugak sebab dia orang akan ikut kita dari belakang penuh disiplin walau kita perlahan. Apa? tak poe tak bahaya. Jalan dia orang elok. Apalagi, saya hantam le 100km. Aksyen tau. So tak bolehlah menalipon sambil driving macam kat Malaysia. Disiplin betul dia arang, nak ikut degil cara kita pun malu.
 
 
Bandar Montville, atas bukit. Baru ni saya singgah kedai chocolate ni. Dia orang panggil 'chocolate country'. Mak datuk, macam-macam chocolate ada. Hand Made semua. Heran, rajin betul dia orang. Kedai dia pulak cantik hiasan dalamannya. Hai kalau kat Malaysia, saya buat jadi rumah sendiri.
 
 
 
 
Ada chocolate dalam botol, dalam plastik dan macam-macam ada. Sambil rehat kat luar kedai tu intai-intai tempat sebelah, wow RUMAH JAM. Cantik jugak. Nanti saya ceritakan lain kali pasal rumah jam ni nanti.
 
 
 
Yang paling lucu, musim luruh ni buat saya sejuk dan nak ketandas. Pergi kebelakang kedai ni, alahai, cantiknya belakang kedai dia. Macam taman. Ada satu pokok tu kulitnya hijau. Saya apa lagi ambhil gambarlah. Hai pokok pun ambil gambar, tandas pun saya ambhl gambar. Barangkali begini lah orang Bangla datang Malaysia. Kat tandas di KLCC pun dia bergaya. Kini giliran saya pula. heheh. Jangan pulak cerita kat orang, malu le..
 
 
 


 
Saya kebelakang nak ketandas awam. Mak datuk, cantik betul tandas, bersih dan wangi pulak tu. Apa lagi jadi macam Bangla di Malaysia saya...ambil gambar macam nak rag. Dalam kedai ambil gambar, kat luar ambil, kat tandas pun ambil..heheh
 
 
 


 
Kalau kita sampai di Montville, kena park kereta tepi jalan raya tempat parkir kereta dah disediakan. Kemudian jalan kaki turun bukit sikit je dalam 20 meter dan belok kanan untuk ke Chocolate House. Kalau ke Clock house kekiri. Ala sebelah sebelah je...kalau you datang, mesti datang sini. Macam nak buat rumah kat sini je.

3 comments:

Saya Suka Nasi Briyani said...

ni bila nak ada entry baru ni?

dah seminggu lebih dah entry pasal cokelat dalam botol dan tandas first class

Unknown said...

best nyer bile prof cite pasal kehidupan disana... insyaallah ada rezeki lebih. boleh jejalan kat sana plak

Unknown said...

best nyer bile prof cite pasal kehidupan disana... insyaallah ada rezeki lebih nk gak jejalan kat sana plak

NWO?? ADA KE?

NWO? Ada kawan saya yang tanya saya, Doc apa itu NWO yea? Apa wujud NWO atau New World Order? Saya tersenyum dan hairan kenapa tetiba kawan ...