Thursday 27 December 2018

Russia is coming in?






Saya banyak membentang fikiran saya yang Russia akan memasuki pasaran dunia kerana Russia sudan bersama China dalam New Silk Route sebelum 2009. Saya berpendapat US tidak upaya untuk meneruskan sekatan ekonomi keatas China yang dilakukan sekarang walau pun dengan cara Kenaikan Tariff Barangan. Tidak ada cara lain kecuali US hanya perlu bersama China untuk ekonomi mereka. Kombinasi China dan Russia terlalu kuat untuk US. US belum seharusnya memahami kenapa Russia berada dalam OPEC. Kenapa China dibenarkan melabur FAD di Barat Russia? Apakah Russia tidak punya kewangan sedangkan Moscow pernah dikatakan oleh economist dunia bandaraya terkaya di dunia pada awal tahun 2000? Apakah US lupa bagaimana mereka cuba melumpuhkan ekonomi Russia melalui minyak mentah dan gagal. Apakah US lupa Russia mempunyai Integrated Oil and Gas Company yang terbesar di dunia? Apakah US lupa sekarang pelabur terbesar di dunia sekarang ialah China, EU dan baru lah US? Bagaimana dengan Russia.

Kita perlu kaji dengan rapi tentang New Silk Route dan New Maritime Route dimana itu adalah order baru dunia. Satu kombinasi besar antara China, Russia dan Eropah.

Pada tahun 2014 MH370 hilang dan dari kajian saya, saya memaklum kepada pelajar-pelajar saya masa itu bahawa ini adalah peperangan ekonomi antara China dan US dan ia hanya berlaku pada tahun 2017-2018.

Malaysia mengetahui apa yang sedang berlaku, cuma kita pada tahun 2017 tidak memilih strategi yang terbaik untuk cabaran ekonomi 2018, 2019 dan seterusnya. Kerana itulah gagalah kerajaan BN pada masa itu dan di ganti dengan kerajaan PH, kerana rakyat hidup susah, kes Koruspsi besar 1 MDB dan akhirnya rakyat marah dan orang Melayu menjadi AMOK. Tidak ada satu kaum yang sungguh melunturkan sebum karajan kecuali didahuli oleh orang Melayu dengan AMOK nya. AMOK yang di iktiraf dunia dengan perkataan AMOK.

Maka jelas ungkapan saya pada tahun 2016, bahawa kalau GDP negara 7 sekali pun, kale rakyat poket nipis, bagi mereka ekonomi tyda baik. Sekiranya GDP hanka 4 sahaja terapi poket mereka tebal maka mereka akan cakap ekonomi adalah baik.

27hb Disember 2018
Bangsar

No comments:

NWO?? ADA KE?

NWO? Ada kawan saya yang tanya saya, Doc apa itu NWO yea? Apa wujud NWO atau New World Order? Saya tersenyum dan hairan kenapa tetiba kawan ...