Wednesday 27 August 2008

Masa Depan Kita – Bagaimana?

Merujuk kepada prestasi kemenangan PKR atau khasnya Anwar Ibrahim di Permatang Pauh menjelaskan lagi penolakan rakyat terhadap BN dan orang melayu terhadap UMNO. Soalan demi soalan kita hadapi. Kenapa dan mengana? Hina sangatkah UMNO dan buruk sangatkah BN?

Soalan liar ini walau pun remeh dan mudah dilafas tapi impak kepada politik negara amat besar. Percaturan hak milik Melayu mungkin berubah, kepentingan kaum bumiputra, pribumi juga mungkin berubah. Bahkan ada juga mengatakan pemilikan struktur kuasa ekonomi negara juga turut akan berubah. Jika ianya lebih bertambah baik akan menafaat lepada semua tetapi jira ianya gagal dan menjadi harubiru bagaimana? Soalannya kemana dan bagaimana jadinya?

Ada yang mengatakan ini sebanarnya keputusan pilihanraya Permatang Pauh bukan satu penolakan kepada UMNO atau BN tetapi hanya terhadap beberapa pemimpinnya sahaja. Ramai juga yang berpendapat sudah sampai masanya pemimpin-pemimpin BN atau juga UMNO yang diragui mesti berundur secara terhormat dan biarkan UMNO serta BN dipulihkan. Jangan lagi dibiarkan perasaan tamak haloba menghantui jiwa sehingga menggadai milik orang Melayu, harta orang Melayu iaitu UMNO.

Bukan setakat yang tidak diingini juga harus berundur tetapi kaum kerabat yang terbabit juga mesti berundur. Barangkali itulah kehendak rakyat. Saya sendiri masih tertanya-tanya dalam isu ini.

Persolannya, sanggupkan pemimpin yang dilaung ramai orang serta disenarai hitam oleh rakyat akan berundur? Soalan lanilla ialah, siapa? Apa yang membimbangkan ialah masih ada kaki ampu dalam UMNO, kaki lobi dalam BN menyatakan kepada bos-bos mereka bahawa bos mereka ini tidak dalam senarai tersebut. Bagaimana? Jadi siapa pula kalangan pemimpin yang akan mengakui bahawa dirinya adalah dalam senarai tersebut.

Barangkali mereka sepatutnya ikhlas kepada diri mereka, rujuk diri mereka lepada hukum tuhan, hukum manusia, adat bangsa dan mengakui hakikat sebenar demi UMNO, demi orang Melayu yang masih ramai daif. Mereka juga harus kesihan lepada BN serta negara Malaysia tercinta. Jangan biarkan neraka hati menerajui kehendak sehingga membunuh jiwa pejuang Melayu lain sehingga mengkuburkan UMNO dan BN. Ini tidak ubah seperti membunuh bangsanya sendiri bahakan anak cucunya sendiri.

No comments:

NWO?? ADA KE?

NWO? Ada kawan saya yang tanya saya, Doc apa itu NWO yea? Apa wujud NWO atau New World Order? Saya tersenyum dan hairan kenapa tetiba kawan ...