Monday 11 May 2009

HANG NIZAR DAN HANG ZAMBRY

Baru hari Sabtu lepas, 9hb May saya menulis tentang " Perlantikan Untuk Siapa?". Gimik saya menyokong penulisan Datuk Kadir Jasin agar MB Perak, Zambry membubar Dewan Undangan Negeri dan Pilihanraya Perak di adakan semula agar kepercayaan Rakyat dapat dipunggah masuk ke dalam BN sedikit demi sedikit. Tapi sayang seribu kali sayang, mimpi saya, mimpi Kadir Jasin telah dilangkah kehadapan oleh perundangan negara dengan memihak kepada Nizar. Bergurindamlah BN dengan kecewa dan malu setelah memukul canang menjadi hero perundangan tetapi akhirnya ...?

Sebelum ini kita menyaksikan persidangan Dewan Undangan Negeri Perak kecoh macam zaman Hang Tuah dan Hang Jebat. Entah siapa jadi Hang Jebat entah siapa jadi Hang Tuah. Saya pening dan berpinar-pinar memikirkannya. Begitu juga kebanyakan rakyat.

Hari ini mahkamah persekutuan mengistiharkan Nizar MB yang sah dan Nizar akan menyerahkannya kepada rakyat Perak atau dengan erti kata lain pilihanraya Perak akan diadakan semula. Implikasi pengistiharan ini adalah amat besar berbanding dengan keputusan pilihanraya itu nanti (sekira ianya diadakan). Dalam perang sikologi ini, ia memberi kekuatan saikologi kepada Nizar berbanding Zambry. Zambry kali ini harus lebih berhati-hati dalam setiap langkahnya. Beliau harus lebih peka kehendak rakyat dan kena banyak solat hajat dan solat itikharah agar langkahnya tidak menguhunus keris kebadan sendiri. Dalam zaman informatif, sukar untuk kita mebentuk satu kepercayaan rakyat tanpa bukti dan fakta.
Walaubagaimana sekali pun, pada perspektif saya, krisis perlembagaan di Perak amat sulit. Nizar yang disahkan mahkamah sebagai MB Perak tetapi beliau boleh berhadapan dengan undi tidak percaya kerana majoriti tidak bersama beliau. Maka sekali lagi Zambry menjadi MB. Kerumitan yang mungkin akan berlaku hanya akan memalukan kedua-dua pihak sama ada BN atau PKR. Ia akan bertukar wajah dari semangat perjuangan untuk rakyat kepada semangat bertelagah. Rakyat? Mereka akan kerugian wang membayar cukai tetapi mereka terperangkap dalam dua pergelutan.
Adakala baiknya disaat ini, kedua-dua pihak membenarkan rakyat menentukan kerajaan yang diingini walau pun memungkinkan pilihan mereka akan menyusah atau menyulitkan kehidupan mereka masa depan sendiri.

Sementara itu, UMNO dan pemimpinnya pada umur 63 tahun UMNO sepatutnya lebih tajam, ikhlas dan BERTAQWA kepada ALLAH dalam semua tindak-tanduk serta bukan masa solat sahaja. Islam itu meliputi seluruh cara hidup dan tidak menunaikan Haji, Solat, Hari Raya atau aktiviti pilihan sahaja... semoga Allah membantu.... semua.
Kepada kita semua, Rakyat; jangan kita hanya bersuara lantang memikir salah pemimpin, tidak kira pemimpin dari parti mana. Musabaha diri juga penting. Bagaimana dengan halal haram perbuatan kita, sedekah kita, keikhlasan kerja kita dan keikhlasan terhadap pemimpin kita. Bercakap benarlah dengan sesiapa sekalipun walau ia mungkin pemimpin, menteri. Kembali kepada hukum agama. Tidak kira agama apa sekali pun. Dengan keikhlasan, bercakap benar dan beriman sahaja kita akan dapat menyelesai kan segala permasaalahan.

Bagi saya, sesiapa sahaja menjadi MB Perak adalah sama tetapi hak rakyat majoriti tidak di permain-mainkan.

2 comments:

Vader said...

allow me to put forth my opinion on the matter. This could be a smart move by BN with its new leadership.showing that it does not meddle with the law for its own advantage.it wants to show to the rakyat that it really wants to uphold the law.this also could be a move to undo the 'disarray' caused by previous leadership.Maybe our PM is using the Utilitarian ethics theory which states that giving the best level of benefit to as many as possible.this may give a good impression to the people that the government is not just saying/promising but acting on it.thats my view of the situation.

sara said...

Salam senpai/sifu,
my bos said, sincere is not enough to ensure n produce a quality work. But for me sincere n amanah are 2 importants element for human to be in the correct path of life..others tawakal after usaha..

NWO?? ADA KE?

NWO? Ada kawan saya yang tanya saya, Doc apa itu NWO yea? Apa wujud NWO atau New World Order? Saya tersenyum dan hairan kenapa tetiba kawan ...