Sunday 15 June 2014

Sehari Shopping di Brisbane














Shopping kat Brisbane seronok. Banyak benda yang aku lihat cantik dan kadangkala bagaikan ada jin tarik kocek aku agar dikosongkan. Kadangkala aku terbawa-bawa dengan jin itu tapi bila poket aku nipis, alahai, aku kena halau lah jin tersebut. Maklum lah kadar tukaran wang asing 1:3 kadang-kadang naik si AUD ni sampai 3.3, dah lah macam tu, barang kiri kanan semua cantik.

PANDORA pulak awal design dari Malaysia. Yang kat Malaysia RM350 sana baru dapat AUD 89..eh makcik oi, kena 'convert' dulu. Jangan ingat sama oii dengan duit Malaysia. Nahas no 49 kita dibuatnya. Ada pernah sekali aku bawa student aku shopping hari pertama (atas desakan mereka) sampai, esok masing-masing talipon keluarga kat Malaysia mintak bank in duit. dah kita pesan, hari pertama jangan shopping, lihat dulu, hari ketiga baru shopping..uhh bukan mereka nak dengar. Seorang je yang tak mintak duit dari Malaysia sebab dia bawa AUD 5,000 sama dengan RM16,000. Alahai dia orang ni.

Masuk kedai COACH  nak beli, masuk kat PANDORA  nak, masuk kat SEED nak. Si member yang bawak duit banyak tu le yang buat hal dulu, yang lain terikut-ikut. Siap cakap "Dr, saya memang plan nak habiskan duit bonus saya.." Terbeliak mata aku dibuatnya. Ye lah banyak bonus dapat ok lah.



Aku siap bawa juga dia orang shopping kat Surface Paradise sebelum pergi melawat Kanggaroo di Curumbbin Park. maklumlah tak lihat Kanggaroo kalau pergi Australia macam tak sah lah. Tapi kena ingat, masuk pagi kena AUD 45, tapi kalau masuk lepas jam 2 tengahari hanya AUD 25, pandai engkau le ce' Jah oii.. aku tak kisah. heheh. Boleh tengok Kanggaroo biasa dan juga Kanggaroo Pokok. Ada jugak group yang tak nak spend duit, aku bawak kat Universiti aku, free je. Kanggaroo liar dari hutan bersebelahan Universiti. Kerap jugak dia orang masuk kawasan padang Uni dan kadang-kala turut berehat bersama kita. Cuma kat uni ambo tak de lah Kanggaroo Pokok.





Cakap pasal shopping ni, baju, alat haisan perempuan, baju kanak-kanak, semua ada. Cuma kena pilih tempatlah. Yang branded siapkan poket tebal, yang murah tak pe, jin yang seket je. So tak habis duit lah kita. Aku ni orang kurang berada. Shopping jarang sekali, bawa kawan atau student aku dari Malaysia pun ikut selera mereka. Ada yang poket tebal dan ada yang poket nipis. Kena tanya dulu 'goal and objective' dia orang.








Satu lagi, kalau tahan jalan sikit, baik naik train kalau nak pi shopping. Kalau bawak kereta pening sikit. Aku pun sesat. Pakai GPS? Boleh tapi tak pernah pulak aku cuba. Kena jalan jugak adik oii. Baik naik train. Park kat Nerang Station (macam Kuala Nerang kat Malaysia) then turun jalan sikit je, terus shoppinglah, tambah-tambah suhu pada awal musim panas iaitu dalam bulan May hanya 22 darjah. Tak payah pakai jacket tebal sangat. Tapi kalau dah akhir May jangan..sejuk ce' Jah oii...dah turun 16 darjah. Kalau dah biasa kat sana ok. 16 darjah tu, ok je. tak yah jacket pun. heheh





Aku pun nak simpan duit weh..nak shopping buku..heheh.  

  

No comments:

NWO?? ADA KE?

NWO? Ada kawan saya yang tanya saya, Doc apa itu NWO yea? Apa wujud NWO atau New World Order? Saya tersenyum dan hairan kenapa tetiba kawan ...